De nieuwe Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybride werd uitgerust met niet minder dan 70 van de meest recente actieve en passive veiligheidssystemen. De cockpit beschermt u en uw passagiers, terwijl de systemen u bijstaan tijdens het rijden en iedereen aan boord beschermen tegen onverwachte obstakels of situaties op uw weg.
Dankzij de veiligheidssystemen aan boord van de nieuwe Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybride beschikt u over de beste technologie en bijstand, wanneer u ze nodig hebt. Zoals het controleren van de snelheid of de afstand tussen andere wagens in alle omstandigheden.
Met dit systeem kan de bestuurder een snelheid instellen en aanhouden en tegelijk een veilige afstand bewaren tussen hem en de auto voor hem. Het systeem kan in noodgevallen de automatische noodrem activeren zonder tussenkomst van de bestuurder.
De Park View® achteruitrijcamera biedt een perfect zicht terwijl u achteruit rijdt en kan u bijstaan door de richting van de wagen aan te geven met dynamische lijnen en waarschuwingsgeluiden.
De nieuwe Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybride biedt het allerhoogste niveau van veiligheid, zonder enige toegeving. De geavanceerde veiligheids- en beschermingssytemen stellen u in staat om volop van uw wagen te genieten, telkens als u achter het stuur zit.
Zelfs parkeren wordt makkelijk en veilig dankzij de veiligheids- en assistentiesystemen aan boord van de nieuwe Jeep® Compass 4xe Plug-In Hybride.
Zelfs de moeilijkste parkeersituaties worden voortaan een ‘makkie’. Dankzij het Park Sense systeem en de vier sensoren op de achterkant van de wagen, krijgt de bestuurder waarschuwingsgeluiden te horen wanneer hij voorwerpen of andere wagens te dicht nadert. Het Park-pack voorziet ook sensoren vooraan, als optie.
Dit systeem helpt de bestuurder in situaties waarin het zicht achteraan beperkt is, bijvoorbeeld bij het uitrijden van een parkeerplaats. Het wordt automatisch ingeschakeld wanneer de wagen in achteruit wordt gezet en het verwittigt de bestuurder met waarschuwingsgeluiden en icoontjes op de zijdelingse achteruitkijkspiegels. Zo kan een aanrijding met aankomende voertuigen of voetgangers vermeden worden. Het systeem werkt perfect samen met de parallelle en zijdelingse parkassist die u de juiste manoeuvers toont in functie van de parkeerplaats.
• ICE Internal Combustion Engine (inwendige verbrandingsmotor): de traditionele op thermische energie gebaseerde motor waarin de verbranding van fossiele brandstof (benzine, diesel, LPG, etc.) wordt geactiveerd door menging met een oxidatiemiddel (gewoonlijk zuurstof). Dit gebeurt in een verbrandingskamer die een integraal onderdeel is van het bewegingsmechanisme van de motor.
• MHEV Mild Hybrid Electric Vehicle (mild hybridevoertuig) is een voertuig waarin een inwendige verbrandingsmotor wordt toegepast in combinatie met een elektromotor. De accu wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen. Het is niet mogelijk om volledig elektrisch te rijden.
• HEV Hybrid Electric Vehicle (hybridevoertuig) is een voertuig waarin een inwendige verbrandingsmotor wordt toegepast in combinatie met een elektromotor. De accu wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen. De elektromotor en accu zijn groter dan bij een MHEV, waardoor het voertuig in staat is om korte ritten volledig elektrisch te rijden.
• PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle (plug-in hybridevoertuig): een voertuig waarin een inwendige verbrandingsmotor wordt toegepast in combinatie met een elektromotor. De accu wordt opgeladen via een laadkabel vanuit een externe bron en door regeneratief remmen. Als de accu bijna leeg is, grijpt de verbrandingsmotor automatisch in om het systeem tijdens het rijden op te laden. De accu en elektromotor hebben voldoende capaciteit om langere afstanden volledig elektrisch te rijden.
• BEV Battery Electric Vehicle (elektrisch accuvoertuig): een voertuig waarbij de aandrijving uitsluitend wordt verzorgd door een elektromotor. Het rijden gebeurt volledig elektrisch en de accu wordt opgeladen vanuit een externe bron en door regeneratief remmen.
• REEV Range Extended Electric Vehicle (elektrisch accuvoertuig met range extender): een voertuig dat in aanvulling op de elektromotor is uitgerust met een kleine benzinemotor die als generator werkt om de accu op te laden en zo het bereik vergroot als de accu leeg raakt.
Een plug-in hybride combineert de sterke punten van een inwendige verbrandingsmotor met die van een elektromotor. Daarnaast garandeert een plug-in hybride een optimale balans tussen elektrische actieradius, oplaadtijd, brandstofverbruik, rijeigenschappen en prestaties.
Plug-in hybride-auto’s hebben veel voordelen gemeen met elektrische voertuigen, zoals lage bedrijfskosten, weinig rijgeluiden en emissievrij rijden (in de elektrische modus). Daarnaast bieden ze de flexibiliteit van een conventionele verbrandingsmotor op langere ritten, zonder noodzaak om de accu vanuit een externe bron op te laden. Door de combinatie van de verbrandingsmotor en de elektromotor kan het voertuig bovendien een hoger koppel en betere prestaties leveren dan bij toepassing van conventionele motoren met een grotere cilinderinhoud.
'Jeep® 4xe' vormt een geavanceerde oplossing die de veiligheid, de prestaties en het rijplezier verhoogt door een aanzienlijke verlaging van de bedrijfskosten en de emissies, in combinatie met een groot elektrisch rijbereik.
De Jeep® Renegade en Compass 4xe zijn plug-in hybride 4x4-voertuigen, voorzien van een benzinemotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die de achterwielen aandrijft en de rijeigenschappen in het terrein verbetert. Beide motoren werken samen en worden automatisch aangestuurd door het aandrijfmanagementsysteem van de auto. De elektromotor wordt gevoed door een 11,4 kWh-accu. Deze kan tijdens het rijden door regeneratief remmen worden opgeladen en bij stilstand vanuit een externe stroombron. Met volledig geladen accu kan de auto zo'n 50 km volledig elektrisch rijden. Als de accu bijna leeg is, grijpt de benzinemotor automatisch in door het systeem tijdens het rijden op te laden. Dit garandeert een constante beschikbaarheid van de 4xe-aandrijving.
De nieuwe Jeep® 4xe-modellen laten de bestuurder kiezen uit verschillende rijprogramma’s: Electric, Hybrid en e-Save. Deze laatste modus spaart het laadniveau van de accu om voldoende stroom over te houden om later volledig elektrisch te kunnen rijden. Daarnaast komen er nieuwe e-functies beschikbaar, zoals eco-coaching en 'pre-conditioning', waarbij - via een mobiele telefoon of met de timer in het speciale infotainmentscherm - het interieur voor vertrek kan worden voorverwarmd of voorgekoeld terwijl de auto nog op de oplader is aangesloten. Verder onderscheiden de 4xe-modellen zich met specifieke details als een aangepast infodisplay, speciale infotainmentschermen op het 8,4-inch touchscreen en de nieuwe Selec-Terrain®-modus 'Sport', die dankzij een snellere respons van het gaspedaal en directere besturing een sportieve rijstijl mogelijk maakt.
De nieuwe Jeep® 4xe-modellen zullen zijn uitgerust met de nieuwste connectiviteitssystemen. Ze worden bijvoorbeeld standaard geleverd met Uconnect™ Services*, een reeks innovatieve diensten op het gebied van veiligheid, beveiliging en comfort. Via de speciale My Uconnect™ smartphone-app kunt u altijd en overal de status van uw auto controleren. Met deze app kunt u ook het opladen van de accu's regelen en controleren, een openbaar laadpunt zoeken en het interieur voorverwarmen of voorkoelen terwijl de auto nog aan de oplader staat.
* Een deel van de Uconnect™ 4xe-services zal naar verwachting beschikbaar zijn vanaf september 2020. Raadpleeg voor meer informatie over de introductie en beschikbaarheid van specifieke Uconnect™ 4xe-services de officiële Jeep®-website.
Nee, de bagageruimte blijft net zo groot als bij de huidige Renegade- en Compass-modellen met alleen een verbrandingsmotor.
De oplaadtijd varieert van 1,6 uur bij gebruik van een snellader (highpower thuislader of openbaar laadstation) tot meer dan 3 uur bij gebruik van een thuislaadpunt op de maximum oplaadcapaciteit.
Het oplaadsysteem maakt snelladen met een laadvermogen tot 7,2 kW mogelijk.
Ja, dat kan. Met behulp het infotainmentsysteem van de auto of via de My Uconnect™-app is het mogelijk een oplaadschema in te stellen. Voor thuis opladen kunt u op een speciale infotainmentpagina de gewenste oplaadtijd instellen (bijvoorbeeld ‘s nachts) en de stroomsterkte van het oplaadprogramma kiezen.
Bij het leegraken van de accu wordt automatisch de verbrandingsmotor ingeschakeld zodat u door kunt blijven rijden. Het systeem is zodanig ontworpen dat altijd een minimum laadniveau behouden blijft.
De inwendige verbrandingsmotor zorgt voor het bijladen van de accu terwijl de auto rijdt. Hierdoor bent u altijd verzekerd van voldoende stroom voor veilige 4x4-prestaties.
De accu’s zijn ontworpen om het hele jaar door goed te functioneren bij gematigde temperaturen. Langdurige blootstelling van de auto aan zeer hoge temperaturen kan de actieradius verkleinen, omdat energie nodig is om de accu te koelen. Ook bij zeer lage buitentemperaturen moet u rekening houden met een geringer rijbereik, omdat energie nodig is om de accu te verwarmen. De accu’s zijn geschikt voor temperaturen tot -40 °C.
Tijdens het rijden wordt de accu automatisch opgeladen door de benzinemotor en door regeneratief remmen, bij stilstand kan de accu worden opgeladen door aansluiting van de auto op een externe stroombron.
Het bijladen van de accu's tijdens het rijden vindt plaats door:
1- Regeneratief remmen: elektrische auto’s maken voor het opladen gebruik van regeneratief remmen. Daarbij wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie en deze wordt gebruikt om de accu op te laden, in plaats van de energie als thermische energie te verspillen zoals bij conventionele auto’s met uitsluitend een inwendige verbrandingsmotor gebeurt.
Elektromotoren verbruiken energie voor aandrijving van de auto. Wanneer geen aandrijving nodig is (bijvoorbeeld tijdens het afremmen), kan de remkracht worden gebruikt om de motorwerking om te keren en elektriciteit op te wekken, waarbij de opgewekte stroom naar de accu wordt teruggevoerd. Dit proces wordt regeneratief remmen genoemd. Dankzij deze bij het afremmen geregenereerde stroom kan de actieradius van een elektrische auto tot meer dan 10% worden vergroot.
2- e-Save-modus: door deze rijmodus te kiezen met de hybride-selector, houdt het systeem de accu op een bepaald laadniveau of wordt de accu opgeladen tot een ingestelde drempelwaarde.
Alle Renegade en Compass 4xe-modellen worden uitgerust met een thuislaadkabel die kan worden aangesloten op de Type 2-aansluiting (Mennekes) van de auto. Dit betekent dat u uw Jeep® Renegade of Compass 4xe in uw garage of voor uw huis kunt opladen, mits daar een stopcontact aanwezig is. Een lader aan boord van de auto zet de wisselstroom om in de vereiste gelijkstroom voor het opladen. Via het infotainmentscherm in het dashboard of via de speciale My Uconnect™-app*, kunt u de oplaadtijd instellen, evenals het maximale stroomvermogen dat u via het stopcontact uit de huisinstallatie wilt opnemen.
Om sneller te kunnen opladen, kunt u een wandlader voor thuisgebruik laten installeren. Met deze zogeheten Easy WallboxTM kan de accu aanzienlijk sneller worden opgeladen dan via een conventioneel stopcontact.
*Sommige My Uconnect™ 4xe-services komen naar verwachting pas beschikbaar vanaf juni 2020. Raadpleeg voor meer informatie over de introductie en beschikbaarheid van specifieke Uconnect™ 4xe-services de officiële Jeep®-website.
•Standaard: een thuislaadkabel. Alle Jeep® 4xe-modellen zijn standaard uitgerust met een thuislaadkabel die op elk gewoon stopcontact kan worden aangesloten.
•Tevens standaard: een snellaadkabel. Met deze zogeheten Type 2-laadkabel (Mennekes) kunt u de accu van uw Jeep® 4xe vanaf een openbaar laadpunt opladen.
•Optioneel, maar reeds inbegrepen in het ‘e-Features’-pakket van de 4xe First Edition-versies: een Easy WallboxTM-thuislader op wisselstroom en een Type 2-laadkabel (Mennekes) voor snelladen aan een openbaar laadpunt.
Alle Renegade en Compass 4xe-modellen zullen standaard worden geleverd met een laadkabel die rechtstreeks op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. Aanpassingen aan de elektrische installatie zijn in principe niet nodig. Voor sneller en veiliger opladen kunt u echter beter door gekwalificeerde elektricien het thuislaadpunt op een aparte groep laten aansluiten en of een speciaal laadstopcontact of Easy WallboxTM laten installeren.
kWh staat voor kilowattuur, een maat voor de hoeveelheid energie die in een accu kan worden opgeslagen. Een auto met een krachtiger accu, die meer kWh bevat, heeft een grotere actieradius en/of levert betere prestaties dan een auto met een minder krachtige accu. De werkelijke actieradius is daarnaast afhankelijk van de rijstijl en de weersomstandigheden.
Bij normaal gebruik is de veiligheid van het laadproces absoluut gegarandeerd, ook als het regent. Gebruikers lopen geen enkel risico op een elektrische schok.